Nyhedsmail nr. 4 – 2026

Først et stort tak for sidst til alle, der deltog i årets opstartsstævne på Samsø. Vi håber at I har fået varmen igen. Det er lidt svært at forstå, at for blot en uge siden stod den på kraftig blæst og knapt så varme temperature på Samsø.

I denne nyhedsmail kan du læse om:

  • Generalforsamling
  • Banko og middag fredag
  • Ture på Samsø
  • Afriggerstævnet
  • Velkommen til nye medlemmer

________________________________________

Generalforsamling

Fredag var der som altid generalforsamling, i forbindelse med opstartsstævnet, der blev afholdt i god ro og orden. Her kan du læse referatet. Det godkendte regnskab følger snarest.

Vedtægterne blev opdateret – og kan læses på samme side Bestyrelsen håber, at det er sidste gang i laaaang tid at vi skal ændre i vedtægterne.

____________________________________

Banko og middag fredag

Efter årets generalforsamling var der en kort pause til alle, hvor der var mulighed for at finde en kop kaffe eller lign inden vi blev serveret dejlig kage. I år var det banankage og gulerodkage. TUSIND TAK til Majbrit for at bage. Der var også sukkerreducerede muffins til de få, som nyder disse – TUSIND TAK til Jette for at bage i omnia’en i forteltet.

Mens kagerne blev nydt var det muligt at finde vinder banko pladen og gøre klar til årets store bankospil. I år råbte Poul-Erik tal op – nogle var meget tilfredse med tallene, andre var ikke så imponerede (som sædvanligt).
Årets gevinster var refleksveste, isskrabere, drikkedunke, gavekort og håndklæder med logo. Her skal fremhæves Lene Holgaard samt Dorte og Thomas for at finde en masse sponsorvarer til vores gevinster.

Efter banko var der mulighed for lidt ro inden vi skulle mødes til fællesspisning. I år var menuen helstegt pattegris med masser af forskellige kartofler og salat til fra SuperBrugsen i Tranebjerg. Yderligere havde bestyrelsen købt flutes med smør og pølser med dyp til maden. Som det næsten er sædvane, så var der masser af rester til aftensmaden lørdag.

Stævnet sluttede med standerstrygning søndag kl 9.30, så alle kunne nå færgen.

Ture på Samsø

På tur med Thomas torsdag

Vi kørte i kortege til Nordby, hvor klokketårnet fra 1857 (byens vartegn), det skønne gadekær og den fristende købmandsbutik blev beset.

Herefter gik turen til den fineste af øens flere vingårde. Her ledte KK (kyndige Kim) engageret og meget informativt os gennem arbejdet i marken, de forskellige druer, øens særlige klima, vedligehold og økologi. Turen endte i det fineste orangeri, hvor fruen havde dækket fornemt op. Her blev vi forkælet med “champagne”, hvidvin, rødvin, parvin (KKs meget vellykkede version af en portvin). Pludselig blev tæppet i den ene side af orangeriet lagt til side og sørme om han ikke gemte en skøn vinkælder der. En god og informativ tur, hvor flere af os fik købt lidt lokal og velsmagende vin.

På tilbageturen fik vi et fint kig på hvad der engang havde været en gravet passage for vikingeskibe.

/Poul-Erik

Fredag

Her var der udflugt til et rigtigt stykke liebhaveri i form af endnu en engageret ildsjæl. Denne gang var det et lille men særdeles spændende Morgan museum. Indrettet med stor respekt for en svunden tid og proppet med historie om den særlige Morgan. Men også med en smuk tidslomme af en barbershop – hvor museumsdirektøren fik sat håret og ordnet skæg. En telefonboks som også fungerede som kunde toilet. En oplevelse ud over det sædvanlige.

/Poul-Erik

Lørdag var Thomas igen vært for en tur rundt på Samsø

Desværre var vejret ikke med os, så Thomas måtte trylle for at få det til at hænge sammen.

Vi startede på Samsø museum som er et egnshistorisk museum med fokus på den lokale kulturhistorie. Meget spændende museum der bestemt er et besøg værd.

Efter museums besøget skulle vi have spist på Søstrene Sidevind, men på grund af vejret kunne dette desværre ikke lade sig gøre, Thomas ringede rundt og det lykkedes ham at finde plads til os på Samsø Bryghus i Nordborg. Her var der lidt men godt at vælge mellem, samt rigtig mange og spændende øl.

Derefter tog vi til Langør havn, hvor Thomas prøvede (det lykkedes meget godt) at overdøve vindens susen. Thomas fortalte om div. forsvarsværker der havde været i området, Thomas er jo nærmest et omvandrende leksikon ud i danmarkshistorie.

Tak til Dorte og Thomas for en god og informativ tur.

/Ole Madsen

Dette indhold er kun for medlemmer
Already a member? Log ind her

Afriggerstævnet

Der er åbent for tilmelding til afriggerstævnet på Boeslunde Camping 21. – 23. august ved Skælskør. Selvom det kan virke som, at der er længe til, vil vi anbefale, at I tilmelder jer allerede nu.

Læs mere om stævnet og tilmeld jer her

Velkommen til nye medlemmer

Dette indhold er kun for medlemmer
Already a member? Log ind her

For bestyrelsen

Hvis du er medlem af bestyrelsen og ikke kan komme ind i lokalet, så log ud og ind igen med dit bestyrelseslogin.